torsdag 2 december 2010

Utskällande av Miomöbler


Äntligen äntligen har vår soffa och vår fåtölj kommit. Som vi har väntat! Måndag för två veckor sedan sade vi att vi skulle hämta dem. Det var lugnt sade de på Miomöbler. Möblerna skulle komma till dem redan vecka 43, så vecka 46 var ju inga problem. De skulle skicka ett sms när möblerna var där och så var det bara att komma och hämta dem. Gamla soffan åkte till tippen, sittkuddarna fick bli hundbäddar. Ingen mening med att flytta med det åbäket när vi ändå kunde hämta vår nya på den för flyttdagen hyrda släpkärran.

Men inget sms kom. På måndagen vecka 46 ringde jag och frågade efter soffan. "Vaddå, soffa? Ska ni ha fått en soffa? Vi har inte fått någon soffa här, jag får ringa och fråga efter den i morgon..." Okej, vi väntar och de ringer upp oss två dagar senare med beskedet att någon soffa eller fåtölj är inte byggd. Leverantören hade fått datorfel och fått fel vecka. Det stod 49 istället för 46 i deras dator. Trams, säger jag. Någon som sluntit på tangenterna. Nåja, möblerna skulle komma på torsdagen i vilket fall. Vi skulle få gratis hemleverans som kompensation.

Torsdag vecka 46 kom, men det gjorde ingen soffa. Ringde på måndagen och var lite lätt frågande (läs irriterad). "Va?!? Har inte soffan kommit. Det var konstigt!"  Återigen rings det till leverantören. Nä, på torsdag kunde de inte leverera någon soffa, vecka 49 kommer den... Jaha, nu lovade Miomöbler en lånesoffa åt oss per omgående. Killen som körde möbler var ändå ute och åkte samma eftermiddag så han kunde ta med en till oss.

Samma eftermiddag...eller jag menar dagen därpå, alltså på tisdagen...öhm...ringde killen som levererade möbler och frågade om de kunde komma på torsdag och lämna lånesoffan. Det var det tidigaste det funkade för dem.

Lånesoffan på plats. Varnade för hundhår och barnkladd, men det var lugnt sade de. Så ringer telefonen. Det var en annan person ifrån Miomöbler som ringde. Han hade ett tråkigt och ett bra besked. "Er soffa är en vecka försenad, men det är ju bara en vecka och ni kommer ju i alla fall få den innan jul, det är väl bra?" Jag kan ju säga att säljaren fick höra en ganska lång salva ifrån mig... Med löfte om 1500 kronor i rabatt och att leveransen skulle eldas på så mycket det bara gick så lade vi på luren.

Valde att gå in tvättstugevägen idag så jag kunde söva Dotter på en gång efter hundkissrundan runt kvarteret. Hundarna springer som vanligt in i huset. Sedan hör jag ett ylande som inte är av denna värld, de skäller hysteriskt och ger sig inte. Jag har ju inte direkt några skälliga hundar så något allvarligt måste det vara. Jag smyger tyst in i huset, beredd att möta inbrottstjuven. Kofoten ligger i tvättstugan, så jag är beredd att springa tillbaks om jag behöver försvara det som försvaras bör. Mobilen i handen om jag behöver larma 112. Där står fåtöljen. Mitt i det i övrigt tomma vardagsrummet sår den och tittar hotande på mina hundar som har gått och gömt sig i trappen. Maken hade släppt in budet medan vi var ute.

Fotpallen som hörde till var skadad i leveransen. Som om det skulle gå smidigt på något sätt. Nåja, fina och sköna möbler blir det tillslut, och vi kanske njuter mer av dem när vi väntat så länge på dem...

Men Miomöbler skulle bara veta vilken utskällning de fick av mina hundar...

1 kommentar:

  1. De ser väldigt sköna ut! Längtar till premiärsittningen!

    SvaraRadera