lördag 29 januari 2011

Om pussar och innertak

Dotter smällde idag till med sitt tjugonde ord i vokabulären. Hon höll fram sin nalle och tyckte att jag skulle pussa den. Putt! sade hon och tryckte den mot min mun. Hade hellre fått en puss av min underbara unge, men jag blev så glad över det tjugonde ordet att jag pussade nallen flera gånger.

Fascineras över hur mycket denna lilla person förstår och kan. Instruktioner tar hon ju i flera led, hämta en bok och sätt dig under trappen och läs. Ja, visst gör hon det. Hämta dina mockasiner och ge dem till din pappa. Ja, hon tar mockasinerna, går till sin pappa, ger dem till honom, sätter sig ner och håller fram foten. Det går knappt att förstå att för 14 månader sedan fanns hon inte ens annat än i min mage...

Idag har jag och Dotter mest hållit oss undan. Maken har grejat med taket i Dotters rum och vi har rivit i vardagsrummet och lekt så gott vi har kunnat. Lite friskare och lite mer självgående idag är hon. Jag plockade ner gipsskivor och läkt och så kunde vi se vilken härlig rymd det kommer att bli i vardagsrummet utan innertaket. Kan nästan inte vänta innan jag får sätta igång med det rummet på allvar! Tänkte mig det faktiskt helt i vitt, det är så mycket dörrar och fönster som tar väggyta, så det blir inte många kvadrat vägg att göra så mycket annat på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar