tisdag 29 januari 2013

Kakbak!

Kakbak är nog den ultimata sysselsättningen för mina föräldralediga eftermiddagar. Tiden går fort och vi har roligt. Jag och Dotter håller oss glada, sams och vakna och vi blir ofta mycket nöjda med resultatet.

Lillasyster håller sig ofta sovande i vagnen och om hon vaknar så är hon nöjd med att vända ut och in på skedar och smörknivar i besticklådan. Har man dessutom en gammelmorfar att baka till så gör det inte så mycket att Dotter inte gillar kakor och att jag borde låta bli att äta dem.

Jag tror att mördegskakor är en favorit att baka med barn, just för att det inte spelar så stor roll hur man gör, det blir (nästan) alltid bra ändå.

Dotter fixar att både mäta upp torrvarorna och köra mixer själv nu, så får jag sköta resten.





Vi gjorde en sats med vanilj och hackad choklad och en sats med "tigerkakor" där vi delade smeten i två delar och hade i kakao i ena halvan och vanilj i andra halvan och sedan vred ihop dem igen. Dotter skar mycket prydliga skivor i varierande storlek och lade dem på en plåt och så grädda.

Mmmm. Jag som inte borde äta kakor kan tala om att de blev ruskigt goda!

Recept på mördeg:
4,5 dl mjöl
200g smör
1 dl socker

Smaksätt 1/2 deg:
2 tsk vaniljsocker
(och hackad choklad)
eller:
1-2 msk kakao

200 grader 6-10 min beroende på storlek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar